Nei, jeg kan ikke MoonWalke i min bransje, den er så kjedelig… Eller kan jeg kanskje det? :)

En absolutt ikke kjedelig bransje!

Som jeg sa forrige uke skal jeg nå komme med et lite eksempel på hvordan Cemex brukte observasjon for å finne sin nye vei til fremtidige inntekter….

Cemex leverer sement til uttalige byggeplasser i blant annet Mexico City. Etter at flere av de ansatte jobbet med observasjon av sine kunder på de ulike byggeplassene, så de ganske raskt at det ikke var helt uvanlig at byggearbeiderne ofte kunne stå å vente i lang tid på sement, før de kunne jobbe videre…

Som du vet er Mexico City meget trafikkert, og det er ikke så vanskelig å forstå at sementen som var bestilt til en byggeplass ofte kom for sent på grunn av trafikk etc…

Det Cemex da prøvde ut var å øke lastebilantallet med sement dramatisk, til tross for enorme kostander. Etter hvert kjørte Cemex´lastebiler rundt hele tiden, slik at byggeplassene alltid hadde tilgang på sement! Nå hendte det til og med ofte at Cemex måtte vente på kunden, og ikke omvendt! Og det er jo mildt sagt bedre enn at kunden må vente på deg…

Lastebilene kunne enkelt kommunisere med hverandre, og hele tiden omdirigere, slik at det alltid var sement der det skulle være sement!

Denne ekstra kostnaden var ingenting målt opp mot den gevinsten de fikk ved å ta kunden på alvor og alltid levere det kunden hadde behov for når han trengte det!

Nå er Cemex et av verdens største selskaper i denne bransjen! Jeg tar av meg hatten! 😉

I tillegg vil jeg si at jeg har empirien i orden når jeg har ferske utspill fra min kjære MoonWalking kollega C.K Prahalad 🙂

Give it up for C.K Prahalad!

Som jeg har skrevet om tidligere deltok jeg på World Innovation Forum i New York før sommeren i år. Der møtte jeg C.K Prahalad, kul kar.

Han snakket mye om hvordan såkalte “kjedelige” bransjer ofte nevner at de ikke kan drive med innovasjon….

Prahalad hadde derimot X antall eksempler som motbeviser nettopp dette, blant annet;

La oss si du selger bildekk:

1. Hva skal til for at du ikke lenger selger et produkt, men en tjeneste?

2. Hos meg kjøper du ikke bildekk, men du kjøper “konstant godt veigrep!”

3. Hvorfor kan du ikke ha den nødvendige kunnskapen om din kunde, slik at du alltid vet når kunden din må endre kjørestil, skifte dekk, sette på kjetting/sokker etc? – Og fortelle informere han/henne om dette i god tid, slik at det aldri oppstår et problem?

Vil du høre flere eksempler fra Prahalad eller diskutere hvordan din bransje kan innovere, legg inn en kommentar, så snakkes vi 🙂

DETTE ER  JO SPENNENDE DA!!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s